header


توصیه های غذایی مفید برای فصل امتحانات

توصیه های غذایی مفید برای فصل امتحانات

۳۰۰۱۳۷۲

توصیه های غذایی برای فصل امتحانات

در فصل امتحانات قرارداریم و این روزها همه دانش آموزان و دانشجویان در حال آماده شدن برای امتحانات هستند، تغذیه یکی از عوامل اصلی در یادگیری است، در همین رابطه با یک کارشناس تغذیه درباره تاثیر خوراکی ها بر حافظه و یادگیری صحبت کرده ایم.

برلیانت بزرگمهر، مسئول روابط عمومی انجمن تغذیه ایران و مشاور تغذیه و رژیم درمانی در گفت و گو با جام جم بیان کرد: بچه ها باید در فصل امتحانات در حد امکان بخصوص در وعده صبحانه از خوراکی های شیرین (قند ساده) استفاده نکنند بلکه استفاده از مواد نشاسته ای در وعده صبحانه و شام را برای تامین انژری شان در دستورکارقرار بدهند در غیر این صورت دچار افت قند خون می شوند البته قابل ذکر است که مواد نشاسته ای را هم در حد اعتدال مصرف کنند.

این متخصص تغذیه در رابطه با مواد قندی متذکر شد: مواد قندی سریع جذب خون شده و باعث افزایش قند خون و سپس انسولین ترشح می شود و قند خون را کاهش می دهد. یکی از عوارض قند خون کاهش حافظه است بنابراین در وعده صبحانه و شام از مواد قندی ساده کمتر کنند.

وی در ادامه بیان کرد: به والدین توصیه می شود در وعده صبحانه فرزندان خود نان، پنیر، شیر، گردو و عسل را حتما بگنجانند زیرا این مواد غذایی باعث تقویت حافظه می شود.

در طول روز از میوه هایی که ویتامین c دارند مانند مرکبات، توت فرنگی و کیوی حتما استفاده کنند.

در وعده نهار و شام از سبزی خوردن تازه و سالاد (کاهو، گوجه و خیار ) که ویتامین c بالایی دارند بیشتر استفاده کنند.

بزرگمهر اظهار کرد: ویتامین های گروه B برای تقویت حافظه و سلامت سیستم عصبی بدن نقش بسزایی را دارد مانند نان های سبوس دار، جوانه ها بخصوص جوانه گندم بسیار مفید است همچنین شیر و لبنیات علاوه بر استحکام استخوان ها و دندان در تقویت حافظه هم نقش مهمی دارند.

تخم مرغ با زرده به میزان اعتدال بسیار مفید است همچنین گوشت، مرغ و ماهی دارای مقدار زیادی ویتامین گروه B است البته نباید در مصرف گوشت قرمز افراط کنند و مصرف ماهی هفته ای ۲ بار بسیار مناسب است.

وی یادآور شد: غذاهایی مصرفی دارای حداقل روغن باشد و از غذاهای چرب و مواد شیرین به شدت پرهیز کنند.افراد می توانند با چای و شیر خود به جای قند و مواد قندی از خرما یا انجیر استفاده کنند.

بزرگمهر در آخر بیان کرد: والدین هرگز نگذارند فرزندانشان بدون خوردن شام بخوابند زیرا اگر مواد نشاسته ای وارد بدنشان نشود دچار افت قند خون می شوند البته شام سنگین و چرب هم مشکل ایجاد می کند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید :
a b