نگاهی به اپلیکیشن Vero؛ آیا رقیب جدیدی برای اینستاگرام از راه رسیده است؟ – دیجیاتو – کار اینترنتی

اینستاگرام از آغاز کار تا امروز آنقدر در زندگی اجتماعی کاربران اینترنت نقش مهمی پیدا کرده که برای سالیان متوالی، حتی «احتمال» روی کار آمدن یک رقیب جدید برای آن هم عجیب و دور از ذهن به نظر می رسید
البته از این موضوع هم نمی توان گذشت که نسبت برادری بنیان گذار اپلیکیشن با سعد حریری، نخست وزیر فعلی لبنان که این روزها به خاطر اتخاذ بعضی سیاست ها با انتقاداتی در شبکه های اجتماعی روبروست هم جزو دلایلی دیگری بوده که هجمه ها نسبت به این اپلیکیشن را تقویت کرده است.

حرف آخر: آیا Vero شانسی برای رقابت با اینستاگرام دارد؟

بر خلاف تصورات Vero اپلیکیشن جدیدی نیست. شکل گیری این شبکه اجتماعی به پنج سال پیش یعنی سال ۲۰۱۳ باز می گردد که ایمان حریری، میلیاردر لبنانی و فرزند رفیق حریری، نخست وزیر سابق لبنان همراه با شرکای ثروتمند خود تصمیم به پایه گذاری آن گرفتند.

مواردی که گفتیم در کنار خصوصیاتی مثل قابلیت پیش فرض بازنشر پست ها و نبود تبلیغات در اپلیکیشن، عواملی هستند که طی هفته های اخیر توجهات زیادی را به سوی Vero معطوف کرده و کاربران دلزده از اینستاگرام را به ظهور یک جایگزین ایده آل برای این اپلیکیشن امیدوار کرده اند. اما وجود بعضی مشکلات بر سر راه Vero باعث شده که این تب تند کاربران، زودتر از چیزی که تصور می رفت به عرق بنشیند.

مشکلات و حواشی پیش بینی نشده؛ عوامل سد راه موفقیت اپلیکیشن

به بهانه همین موضوع، در این مطلب نگاهی داشته ایم به قابلیت های اپلیکیشن Vero و این که چه عواملی باعث شده اند تا در این مدت کوتاه بتواند چنین سر و صدایی را در فضای مجازی برپا کند؟

نوظهور، اما قدیمی

البته قابلیت های دیگری هم هستند که Vero در آن ها نسبت به اینستاگرام برتری دارد. یکی از آن ها امکان دسته بندی دقیق تر مخاطبین پست هاست. بر خلاف اینستاگرام، Vero به شما اجازه می دهد که پست ها را برای دسته های مشخصی از افراد به نمایش بگذارید: دوستان نزدیک، دوستان، آشنایان (دوستِ دوستان) و عموم مردم.

بنابراین اگر یک هفته هم به تایملاین سر نزنید، بعد از باز کردن اپ ممکن است به جای دیدن پست های جدید آخرین پست های دوستان تان را ببینید یا مواردی را مشاهده کنید که مربوط به یک هفته گذشته بوده اند. البته با خبر شدن از آخرین فعالیت های دوستان به خودی خود موضوع بدی نیست، ولی همین موضوع می تواند برای اهداف تبلیغاتی یا سیاسی مورد سوءاستفاده شبکه های اجتماعی قرار گرفته و بعضی پست های هدف دار را در معرض دید افراد بیشتری قرار بدهد.

نکته بعد این که حواشی اخیر، واقعا برای اپلیکیشن گران تمام شده اند و در حال حاضر Vero با امتیازات ۲.۸ و ۲.۳ در گوگل پلی و اپ استور از وضعیت جالبی برخوردار نیست و بعید می دانیم که بدون یک تحول بزرگ به این زودی ها شاهد تغییری در اوضاع باشیم.

احتمالا همین عامل هم باعث شده تا Vero طی مدت زمانی کوتاه بتواند به یک باره جهش عظیمی در اپ استور و گوگل پلی را تجربه کند، طوری که تا چند روز پیش در صدر جدول اپلیکیشن های رایگان گوگل پلی و جزو هشت اپلیکیشن نخست اپ استور اپل قرار داشت.

Vero ضمن مخالفت با این سیستم، پست ها را به ترتیب انتشار زمانی به نمایش در می آورد و با همین کار روی نقطه ضعفی در اینستاگرام دست گذاشته که بسیاری از آن بیزار هستند.

Vero ویرو

اشتراک گذاری لینک، موزیک، فیلم، کتاب یا مکان به صورت مجزا در کنار تفکیک عالی مخاطبین پست ها از خصوصیات متمایز ویرو نسبت به اینستاگرام به شمار می آیند.

اینستاگرام از آغاز کار تا امروز آنقدر در زندگی اجتماعی کاربران اینترنت نقش مهمی پیدا کرده که برای سالیان متوالی، حتی «احتمال» روی کار آمدن یک رقیب جدید برای آن هم عجیب و دور از ذهن به نظر می رسید.

از قوانین استفاده Vero این گونه برداشت شده بود که در صورت عضو شدن در این اپ، شما موافقت می کنید که سازندگان Vero می توانند از «تمام» اطلاعات شما (از جمله علایق و فایل هایی که آپلود کرده اید) برای مقاصد مختلف خود استفاده کنند.

اما تا این موضوع به گوش تمام کاربران برسد، دیگر کار از کار گذشته بود. بسیاری در شبکه های اجتماعی با هشتگ DeleteVero# کمپینی بر علیه این اپلیکیشن به راه انداخته و با هجوم به صفحه آن در اپ استور و گوگل پلی و نوشتن نقد های منفی، میانگین امتیازاتش را به شدت پایین آوردند، طوری که حالا با بدترین اپلیکیشن های اندروید و iOS هم ردیف شده است.

یکی از مشکلات اینستاگرام که تا حالا مورد انتقاد بسیاری از کاربران بوده (و احتمالا بخش زیادی از آن ها را هم از فعالیت در اپلیکیشن دلزده کرده) نقش پر رنگ تبلیغات و سیستم نمایش پست الگوریتمی است؛ بدین معنا که پست ها به ترتیب و بر اساس ساعت انتشار به نمایش در نمی آیند و محتوا بسته به علایق یا روابط شما توسط اینستاگرام دستکاری می شوند.

بنابراین باید منتظر بمانیم و ببینیم که شرایط در آینده چگونه رقم خواهد خورد. اپلیکیشن Vero را می توانید همین حالا از اپ استور یا گوگل پلی دانلود کنید.

Vero - True Social

  • Vero – True Social
  • قیمت: رایگان
  • سازنده: Vero Labs Inc
  • سیستم عامل: iOS و اندروید
  • حجم: 109.6 / 68.7 مگابایت

در بخش اپلیکیشن های دیجیاتو بخوانید:

این موضوع به قدر کافی شوک بزرگی برای سازندگان Vero بود، تا این که شوک بعدی هم از راه رسید. بعضی کاربران در شبکه های اجتماعی با بررسی قوانین استفاده از اپلیکیشن به بندهایی برخوردند که با استانداردهای رایج شبکه های اجتماعی دیگر مطابقت نداشت.

Vero ویرو

شفاف نبودن با کاربر در بخش قوانین استفاده و سرورهای ضعیف تا این لحظه برای ویرو گران تمام شده اند.

اپلیکیشن Vero در سال ۲۰۱۵ روانه استورها شد ولی از آن زمان تا کنون تبلیغات جدی برایش انجام نمی شده است. اما به نظر می رسد که امسال، سالی بوده که حریری و شرکایش تصمیم به تزریق سرمایه و تبلیغات جدی برای این اپلیکیشن گرفته اند.

اما با تمام این اوصاف، باید این نکته را هم در نظر گرفت که یکی از دلایل مهم ایجاد موج منفی نسبت به Vero نبود شفافیت در قوانین استفاده اش بوده که حالا به‌روزرسانی شده. بنابراین هنوز کورسوی امیدی وجود دارد که در صورت برطرف شدن مشکل ضعف سرورها و آمدن آپدیت های جدید، Vero بتواند به خاطر امکانات خوب و عدم تبعیت از سیستم نمایش الگوریتمی از دوره بحران فعلی گذر کرده و حداقل در درازمدت رقیبی جدی برای اینستاگرام باشد.

اما پیش از پرداخت به این حواشی بهتر است نگاهی به قابلیت های Vero بیندازیم.

عدم تبعیت از سیستم نمایش الگوریتمی پست ها؛ یک برگ برنده

البته تمام این مسائل در گرو برطرف شدن مشکلات و محدودیت های Vero است و این که آیا سازندگان اپلیکیشن همچنان به روند کاری بدون تبلیغات خود ادامه می دهند یا خیر. شایعات حاکی از آنند که Vero از سال آینده تصمیم دارد که از کاربران برای عضویت حق اشتراک دریافت کند که در صورت صحت این موضوع، کار این شبکه اجتماعی برای رسیدن به حد و اندازه اپلیکیشنی مثل اینستاگرام به شدت دشوار خواهد شد.

بدین صورت که پست ها به طور پیش فرض برای «دوستان نزدیک» شما در نظر گرفته می شوند. اما یک سوایپ به راست کافیست که دایره مخاطبین پست تان را به درجه بالاتر یعنی «دوستان» گسترش بدهید. سوایپ های بعدی هم می توانند پست شما را در معرض دید «آشنایان» و «عموم کاربران» بگذارند.

Vero ویرو

برای کاربران اینستاگرام، تقریبا تمام امکانات ویرو آشناست. هر چند محدودیت هایی در آن می بینید که در اینستاگرام یافت نمی شوند.

در پاسخ به این سوال باید عوامل گوناگونی را در نظر گرفت. Vero علیرغم داشتن قابلیت های نوآورانه و متمایز از اینستاگرام، هنوز در بسیاری از جنبه ها قادر به رقابت با آن نیست؛ نه قابلیت محبوب استوری را دارد و نه پخش زنده، ضمن این که به نظر می رسد هنوز سرورهایش برای میزبانی از میلیون ها کاربر به آمادگی کافی نرسیده اند.

با این وجود، همین رشد سریع مشکلاتی را هم برای اپلیکیشن به همراه آورد. طی روزهای گذشته حواشی ای گریبان گیر این اپلیکیشن شدند تا جایگاه خوب خود در استورها را به راحتی از دست بدهد که در ادامه مطلب، به آن ها خواهیم پرداخت.

حتی خوش بین ترین توسعه دهندگان Vero هم در مخیله شان نمی گنجید که محصولشان در یک بازه زمانی چند هفته ای با چنین استقبال پرشوری مواجه شود، و همین نداشتن آمادگی هم باعث شد که ضربه بزرگی از این موضوع بخورند. سرورهای Vero هرگز برای میزبانی از ۳ میلیون کاربر آماده نبوده اند، به همین خاطر هنگام کار با اپ ممکن است بارها و بارها با مشکل قطعی سرور مواجه بشوید.

ویرو Vero

با این تفکیک خوب مخاطبین در Vero، دیگر مثل اینستاگرام نیاز ندارید که مثل بعضی افراد برای دوستان خیلی نزدیک تان اکانت خصوصی بسازید. به غیر از مواردی که گفتیم هم در Vero می توانید به جز عکس و ویدیو به اشتراک گذاری لینک های اینترنتی، کتاب، موزیک، فیلم یا مکان های دیدنی هم اقدام کنید که قابل جمع آوری در یک کلکسیون هم هستند.

واکنش تیم Vero به این صحبت ها، به‌روزرسانی سریع قوانین استفاده از اپلیکیشن بود و ضمن تکذیب مسئله اعلام کرد «لحن» نوشتار به گونه ای بوده که این برداشت اشتباه در ذهن کاربران شکل گرفته است.

نحوه دسترسی به این سیستم دقیق تفکیک بندی هم موضوعی است که این قابلیت را به خصوصیتی فوق العاده در Vero تبدیل کرده. در Vero برای گسترش دایره مخاطبین پست هایتان فقط کافیست که یک سوایپ ساده انجام بدهید.

اما این اتفاق بالاخره افتاد؛ به تازگی شبکه ای اجتماعی موسوم به Vero با خصوصیاتی شبیه به اینستاگرام، موفق شده که به خاطر پوشش بعضی نقاط ضعف این شبکه اجتماعی، به مرکز توجه کاربران و رسانه های دنیا تبدیل شود و طی چند هفته به آمار خیره کننده ۳ میلیون کاربر دست یابد که بخشی از آن ها ایرانی ها هستند.

Vero در شعارهای تبلیغاتی خود را یک «شبکه اجتماعی واقعی» معرفی می کند. حتی عنوان اپلیکیشن، یعنی کلمه ویرو هم در زبان لاتین به معنای «حقیقت» است و این سوال را به وجود می آورد که منظور سازندگان از عبارت شبکه اجتماعی واقعی چه بوده است؟ پاسخ بنیان گذاران Vero ساده است: جایی که الگوریتم ها قدرت دستکاری نحوه نمایش پست ها را برای اهداف تبلیغاتی و سیاسی نداشته باشند.

Vero ویرو

ویرو از خیلی جهات به اینستاگرام شباهت دارد، اما خوشبختانه کاربرانش هنوز به خاطر گریم به شکل جنازه، فحاشی یا هزینه کردن برای افراد خاص سلبریتی نشده اند!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *